Etusivu Uutiset Terveydenhoitaja taskussa

Terveydenhoitaja taskussa

15.03.2016 - Uutiset

Digitaalinen työterveyspalvelu auttaa nopeasti etänä ja tarjoaa helpon keinon saada yhteys lääkäriin tai terveydenhoitajaan. Kiinteä kuukausimaksu on yrittäjälle kätevä ja kannustaa palveluntarjoajaa pitämään huolta yrityksen työntekijöistä.

Viime joulun aikaan hyvinvointiteknologiaan erikoistuneen Wellmon toimitusjohtaja Jaakko Olkkonen sai silmätulehduksen. Hetken tuskailtuaan lääkäriin raahautumisen vaivalloisuutta hän tarttui puhelimeensa.

"Soittamisen sijaan avasin digitaalisen työterveyspalvelun sovelluksen ja lähetin chat-viestin terveydenhoitajalle. Hetken päästä terveydenhoitaja vastasi, kerroin vaivastani ja lähetin chat-ominaisuuden kautta valokuvan silmästäni. Terveydenhoitaja ohjasi sen lääkärille, joka katsoi valokuvaa ja lähetti chatin kautta määrityksen. Hän kysyi, mihin apteekkiin haluan reseptin. Minun tarvitsi vain hakea lähimmästä apteekista lääkkeet. Koko asia oli hoidettu tunnissa", Olkkonen kertoo tyytyväisenä.

Wellmossa on alle 20 työntekijää, jotka työskentelevät pääasiassa tuotekehityksen, myynnin, hallinnon ja asiakastuen parissa. Wellmon päätuote on älypuhelimessa toimiva hyvinvointipalvelu henkilöstön ja koko työyhteisön hyvinvoinnin parantamiseksi. Tarkoitus on kannustaa työntekijöitä oman terveytensä vaalimiseen tavoitteellisen hyvinvointipäiväkirjan avulla.

"Kun Heltti Oy lähestyi meitä ja tarjosi digitaalista työterveyspalvelua yrityksellemme, olimme luonnollisesti kiinnostuneita kuulemaan palvelusta, joka hyödyntää digitaalista palvelualustaamme. Puolentoista vuoden kokemuksen jälkeen voin todeta, että nyt vasta tiedän, minkälaista työterveyspalvelun pitäisi olla. Vaihdoin perinteisestä työterveyshuollosta digitaaliseen sekä yrittäjänä että työnantajana."

Kiinteähintainen palvelupaketti

Wellmossa pidetään myös siitä, että palvelulla on kiinteä kuukausihinta.

"Kiinassa kuulemma lääkärille maksetaan silloin, kun asiakas pysyy terveenä. Kun sairastuu, ei tarvitse maksaa. Samaan tapaan kiinteä kuukausimaksu tekee palveluntarjoajasta todellisen kumppanin, jonka tavoite on sama kuin meidän: pitää henkilöstö terveenä ja työkykyisenä. Riskien tunnistamiseen, sairauksien ennaltaehkäisyyn ja fyysisen ja henkisen terveyden kohentamiseen panostetaan paljon", Olkkonen sanoo.

Wellmon valitsema palvelupaketti sisältää esimerkiksi yleislääkärin ja terveydenhoitajan palvelut, ergonomiaohjauksen, terveyskartoituksen ja ennakoivan hyvinvointivalmennuksen. Mukana on myös digitaalinen hyvinvointikampanja, joka kannustaa esimerkiksi liikkumaan enemmän ja syömään terveellisemmin.

"Henkilökunta on kiitellyt työterveyspalvelua ihan spontaanisti. Olimme mukana esimerkiksi leikkimielisessä kävelykilpailussa, jossa kerättiin askeleita työviikon aikana, ja jokaisen osallistujan reaaliaikainen askelmittarin lukema oli nähtävissä. Siitä pidettiin, ja se kannusti liikkumaan", Olkkonen kertoo.

Chat madaltaa kynnystä kysyä

Myös lääkäriin pääsee tarvittaessa digitaalisen palvelun kautta nopeasti. Tämän Olkkonen koki itse juuri ennen haastattelua, kun influenssa nosti 39 asteen kuumeen.

"Tämä oli ensimmäinen kerta pitkään aikaan, kun menin fyysisesti työterveyslääkäriä tapaamaan. Palvelu oli oikein asiantuntevaa myös kasvokkain. Jotkin tutkimukset edellyttävät edelleen vastaanotolla käyntiä, mutta sairauspoissaolotodistuksen vuoksi ei enää aina tarvitse mennä vastaanotolle. Meidän yrityksemme toimii pääkaupunkiseudulla, mutta palvelu on vielä arvokkaampi, jos lääkäriin on pitkä matka."

Etänä on hoidettu esimerkiksi wellmolaisten päänsärkyä, nuhakuumetta ja selkävaivoja. Toimitusjohtajan arvion mukaan jopa 80 prosenttia työntekijöiden vaivoista on hoidettu etänä, digitaalisen palvelun ja puhelimen avulla.

"Oli hienoa kuulla, että eräs työntekijämme oli uskaltautunut pyytämään apua stressinhallintaan nimenomaan siksi, että tarjolla oli chat-ominaisuus. Matalan kynnyksen palvelumuoto kannusti yhteydenottoon ennen kuin tilanne oli akuutti. Digitaalinen työterveyspalvelu ei siis vain helpota terveydenhoitoa vaan antaa uusia keinoja siihen."

Teksti: Päivi Brink
Kuvitus: Pia Holm

 

Nyt vasta tiedän, minkälaista työterveyspalvelun pitäisi olla.

Ota yhteyttä